کشتی باری که کانال سوئز را مسدود کرده است، باعث مسدود شدن مسیری شده است که هر روز نزدیک به 10 میلیارد دلار کالا از طریق آن، حمل می شود؛ بنابراین، رفع سریع این مانع برای کاهش پیامدهای اقتصادی آن بسیار مهم است.
روز پنجشنبه، تلاش ها برای تخلیه کشتی کانتینر اِوِرگیون (Ever Given) و بازگرداندن جریان حمل و نقل در آبراه حیاتی ساخته شده توسط بشر که مدیترانه را به دریای سرخ متصل می کند و یک راه میانبر برای حمل و نقل بین اروپا و آسیا محسوب می شود، ادامه داشت.
اهمیت این کانال برای حمل و نقل
حدود 10٪ از کل تجارت جهانی از کانال 193 کیلومتری عبور می کند، که به کشتی های نفت کش و کانتینربر اجازه می دهد از سفر طولانی به نوک جنوب آفریقا اجتناب کنند.
مجله تصویری حمل و نقل لویدز لیست (Lloyd’s List) تخمین می زند که هر روز، کالاهایی به ارزش 9.6 میلیارد دلار از این کانال عبور می کنند. لویدز می گوید حدود 5.1 میلیارد دلار از این میزان کالاها به غرب و 4.5 میلیارد دلار به شرق حمل می شود.
حدود یک چهارم این حمل و نقل از طریق کشتی های کانتینربر انجام می شود. لویدز می گوید به طور متوسط، بیش از 50 کشتی در هر روز از کانال عبور می کنند و 1.2 میلیارد تن بار حمل می کنند.
تأثیر این اتفاق بر زنجیره تأمین
شرات گاناپاتی، استاد اقتصاد در دانشگاه جورج تاون گفت: "وقتی صحبت از حمل و نقل کالا از آسیا به اروپا می شود، عملاً هیچ گزینه دیگری مانند حمل و نقل ریلی یا کامیونی وجود ندارد. او گفت: مسدود شدن این کانال حمل و نقل طیف وسیعی از قطعات و مواد اولیه محصولات اروپایی مانند پنبه از هند برای دوخت لباس، نفت از خاورمیانه برای تولید پلاستیک و قطعات خودرو از چین را به تأخیر می اندازد.
این واقعه بر ایالات متحده که بیشتر محموله ها از آسیا را از ساحل غربی خود دریافت می کند، تأثیر مستقیم کمتری خواهد داشت. هنوز هم ممکن است واردات از اروپا به تأخیر بیفتد و انسداد مانع از بازگشت کشتی های باری خالی به آسیا خواهد شد و کمبود کانتینر ناشی از افزایش تقاضا برای کالاهای مصرفی در طی همه گیر شدن بیماری را وخیم تر می کند.
گاناپاتی گفت: "اگر مانعی در یک مکان به وجود آید، در تمام سیستم نفوذ می کند و آن را تحت تأثیر قرار می دهد... مدتی طول می کشد تا همه چیز روبراه شود."
روز پنجشنبه، تلاش ها برای تخلیه کشتی کانتینر اِوِرگیون (Ever Given) و بازگرداندن جریان حمل و نقل در آبراه حیاتی ساخته شده توسط بشر که مدیترانه را به دریای سرخ متصل می کند و یک راه میانبر برای حمل و نقل بین اروپا و آسیا محسوب می شود، ادامه داشت.
اهمیت این کانال برای حمل و نقل
حدود 10٪ از کل تجارت جهانی از کانال 193 کیلومتری عبور می کند، که به کشتی های نفت کش و کانتینربر اجازه می دهد از سفر طولانی به نوک جنوب آفریقا اجتناب کنند.
مجله تصویری حمل و نقل لویدز لیست (Lloyd’s List) تخمین می زند که هر روز، کالاهایی به ارزش 9.6 میلیارد دلار از این کانال عبور می کنند. لویدز می گوید حدود 5.1 میلیارد دلار از این میزان کالاها به غرب و 4.5 میلیارد دلار به شرق حمل می شود.
حدود یک چهارم این حمل و نقل از طریق کشتی های کانتینربر انجام می شود. لویدز می گوید به طور متوسط، بیش از 50 کشتی در هر روز از کانال عبور می کنند و 1.2 میلیارد تن بار حمل می کنند.
تأثیر این اتفاق بر زنجیره تأمین
شرات گاناپاتی، استاد اقتصاد در دانشگاه جورج تاون گفت: "وقتی صحبت از حمل و نقل کالا از آسیا به اروپا می شود، عملاً هیچ گزینه دیگری مانند حمل و نقل ریلی یا کامیونی وجود ندارد. او گفت: مسدود شدن این کانال حمل و نقل طیف وسیعی از قطعات و مواد اولیه محصولات اروپایی مانند پنبه از هند برای دوخت لباس، نفت از خاورمیانه برای تولید پلاستیک و قطعات خودرو از چین را به تأخیر می اندازد.
این واقعه بر ایالات متحده که بیشتر محموله ها از آسیا را از ساحل غربی خود دریافت می کند، تأثیر مستقیم کمتری خواهد داشت. هنوز هم ممکن است واردات از اروپا به تأخیر بیفتد و انسداد مانع از بازگشت کشتی های باری خالی به آسیا خواهد شد و کمبود کانتینر ناشی از افزایش تقاضا برای کالاهای مصرفی در طی همه گیر شدن بیماری را وخیم تر می کند.
گاناپاتی گفت: "اگر مانعی در یک مکان به وجود آید، در تمام سیستم نفوذ می کند و آن را تحت تأثیر قرار می دهد... مدتی طول می کشد تا همه چیز روبراه شود."