به طور معمول، فرآیند مدیریت ریسک شامل پنج مرحله است: تعیین اهداف، شناسایی ریسک ها، ارزیابی ریسک، مشخص کردن واکنشها و نظارت. با این حال، بسته به زمینه، این مراحل ممکن است به طور قابل توجهی تغییر کند.
تعیین اهداف
اولین قدم این است که اهداف اصلی را مشخص کنید. این مرحله اغلب به میزان تحمل ریسک شرکت یا فرد مربوط می شود. به عبارت دیگر، باید مشخص نمود که برای رسیدن به سمت اهداف خود، آنها حاضر هستند چقدر ریسک کنند.
شناسایی ریسک ها
مرحله دوم شامل شناسایی و تعریف خطرات بالقوه است. هدف از انجام این کار افشای انواع رویدادهایی است که ممکن است اثرات منفی ایجاد کنند. در محیط کسب و کار، این مرحله همچنین ممکن است اطلاعات مفیدی را ارائه دهد که به طور مستقیم با ریسک های مالی مرتبط نیست.
ارزیابی ریسک
پس از شناسایی خطرات، گام بعدی ارزیابی فراوانی و شدت مورد انتظار آنها است. سپس ریسک ها به ترتیب اهمیت رتبه بندی می شوند که اتخاذ واکنشی مناسب را تسهیل می کند.
مشخص کردن واکنش ها
مرحله چهارم شامل مشخص کردن واکنشها برای هر نوع ریسک، با توجه به سطح اهمیت آنها است. در این مرحله، مشخص می شود که در صورت وقوع یک رویداد نامطلوب، چه اقدامی باید انجام شود.
نظارت
مرحله نهایی استراتژی مدیریت ریسک، نظارت بر کارایی آن در واکنش به رویدادها است. این اقدام اغلب مستلزم جمع آوری و تجزیه و تحلیل مداوم داده ها است.
منبع
تعیین اهداف
اولین قدم این است که اهداف اصلی را مشخص کنید. این مرحله اغلب به میزان تحمل ریسک شرکت یا فرد مربوط می شود. به عبارت دیگر، باید مشخص نمود که برای رسیدن به سمت اهداف خود، آنها حاضر هستند چقدر ریسک کنند.
شناسایی ریسک ها
مرحله دوم شامل شناسایی و تعریف خطرات بالقوه است. هدف از انجام این کار افشای انواع رویدادهایی است که ممکن است اثرات منفی ایجاد کنند. در محیط کسب و کار، این مرحله همچنین ممکن است اطلاعات مفیدی را ارائه دهد که به طور مستقیم با ریسک های مالی مرتبط نیست.
ارزیابی ریسک
پس از شناسایی خطرات، گام بعدی ارزیابی فراوانی و شدت مورد انتظار آنها است. سپس ریسک ها به ترتیب اهمیت رتبه بندی می شوند که اتخاذ واکنشی مناسب را تسهیل می کند.
مشخص کردن واکنش ها
مرحله چهارم شامل مشخص کردن واکنشها برای هر نوع ریسک، با توجه به سطح اهمیت آنها است. در این مرحله، مشخص می شود که در صورت وقوع یک رویداد نامطلوب، چه اقدامی باید انجام شود.
نظارت
مرحله نهایی استراتژی مدیریت ریسک، نظارت بر کارایی آن در واکنش به رویدادها است. این اقدام اغلب مستلزم جمع آوری و تجزیه و تحلیل مداوم داده ها است.
منبع